links

Woningcorporatie opdracht
'Samen aan de Dis'

Centrale vraag en doelstellingen door Quanta NpM
Wat is klantgerichtheid en wat vraagt het van de medewerkers van de woningcorporatie?
(1) het concretiseren van het dagelijkse 'doen en laten'.
Wat vraagt het centraal stellen van de klant van medewerkers?
(2) het motiveren en in staat stellen van medewerkers om zich in hun dagelijkse werkzaamheden dienovereenkomstig te gedragen. Het gaat er dus om een interne cultuur te ontwikkelen waarin de klant centraal staat.

Het programma is opgedeeld in verschillende activiteiten.

Appetizer: 'Aan de dis'
In de kantine van de woningcorporatie is een deel ingericht als restaurant. Aan tafel zit een vrouw die wil bestellen. De ober is wat al te overijverig en een kleine opmerking van haar over een vuile vork ontaardt in een grotesk gebaar van de chef van het restaurant om de zaak grondig te onderzoeken en dit leidt tot vreemde taferelen.
Dit wordt gespeeld als 'Appetizer' voor de rest van het programma. De toon is gezet en hierna gaan medewerkers in kleinere teams uit elkaar
Amuse: Inleiding en uitleg over het programma.
Vleesgerechten worden door Creative Facts opgediend.

Scène 1. De Verstopping
Deze scene bouwt zich op in klantonvriendelijkheid. We zien steeds een andere manier om de verantwoordelijkheid niet te nemen/te ontwijken.

Scène 2. Zo Aardig
Deze scene gaat over klanten die gebruik maken van de vriendelijkheid van een medewerker van de woningcorporatie en waar de grenzen behoorlijk opgerekt worden. Over het gezegde: Geef een vinger en men pakt de hele hand.

Na het spelen volgt een vragenronde aan de kijkers (medewerkers). Met de aanwijzingen van hen wordt er opnieuw gespeeld. Acteurs volgen nu de aanwijzingen. Specifieke aandacht is er nu ook voor de non-verbale taal, waar vaak onbewust op wordt gereageerd.
Visgerechten worden door team Quanta NpM opgediend.
Met 3 partijen wordt het oudhollands ganzenbord gespeeld.. Elke worp van de dobbelstenen levert het team een vraag, stelling of opdracht op rondom klantgerichtheid. De goede en beste antwoorden leveren punten op. Gegeven door de trainer als jury. Wat weten wij al van klantgerichtheid, hoe goed kunnen we er al mee uit de voeten? Stellingen over dit onderwerp worden op witte schorten geschreven.
Nagerecht:
Nu komt iedereen weer bij elkaar in de kantine voor het laatste onderdeel.
De acteurs spelen een scene rond de stellingen die op de witte schorten zijn geschreven. De trainers van Quanta NpM dragen de schorten en zo ronden we gezamenlijk af.
De acteurs van Creative Facts spelen een rol en nemen de teksten over van de schorten.
Een gezamenlijke afsluiting geeft een feestelijke sfeer.
Voorbeelden workshops

midden
rechts